Ústí nad Labem poprvé vyřadilo z provozu trolejbus 15TrM

26.09.2018

Ústecký dopravní podnik vlastní vcelku ještě značný počet vozidel Škoda 15Tr a 15TrM, spousta z nich prošla v minulých letech rozsáhlými velkými a generálními opravami. Doposud se z provozu odstavovaly staré trolejbusy Škoda, kterým skončila TBZ a neprošly doposud žádnou generální opravou. V poslední době to byly vozy 15Tr 12/6 ev.č. 554 a 555.

Tento týden však došlo k definitivnímu vyřazení z provozu vozidla Škoda 15Tr 13/6M ev.č. 559, ten byl z provozu odstaven již od letošního srpna. Důvodem, proč se dopravní podnik rozhodl k tomuto kroku je zcela prostý - rám vozidla je silně zkorodovaný a vozidlo tak není způsobilé k provozu. 

Zařazen v srpnu 1995, vyřazen v srpnu 2018

Vůz výrobního čísla 12128 opustil brány Škodovky v roce 1995 společně s vozy ev.č. 556 - 560. Ty byly do Ústí nad Labem dodány v rámci zprovoznění nové trolejbusové trati do Neštěmic. Vozidlo při výrobě získalo tehdy běžný "Kotasův" lak, bylo vybaveno moderními digitálními transparenty společnosti Metro Blansko klasicky velkou kabinou řidiče s vlastními dveřmi. 

O velkou kabinu přišel vůz 559 při generální opravě ve společnosti Zliner Zlín, do které byl odvezen po dlouhém odstavení z provozu, v listopadu 2012. Ze Zlína se vůz po opravě vrátil ve čtvrtek 21. března 2013 a cestující poprvé svezl v sobotu 29. března 2013 na lince 56 spojující trolejbusovou vozovnu Všebořice a sídliště Pod vyhlídkou.

Vůz při opravě přišel nejen o svou velkou kabinu, ale i o charakteristický "Kotasův" lak, ten byl nahrazen tradičním lakem o dvou červených pruzích (jeden v dolní části vozidla a druhý pod okny). Trolejbus prošel vyvařením nosného rámu a aplikací antikorozních nátěrů, repasí prošly i všechny pohonné a pomocné agregáty. V interiéru byly dosazeny nové sklolaminátové sedačky a původní panely byly vyměněny za moderní Bustec s oranžovým podsvícením. 

V současné době tak vůz nejspíše čeká postupné vytěžení náhradních dílů a torzo vozu se poté odveze k fyzické likvidaci.

Poslední generální oprava trolejbusu v Česku?

V současné době je odstaven i další vůz Škoda 15Tr ze série 13/6M a to vůz s číslem 562, ten do Ústí nad Labem dorazil v roce 2000 a v roce 2010 prošel rozsáhlou modernizací. Nyní se tak vedení dopravního podniku rozhoduje, zda vůz pošle na generální opravu (GO), nebo ho trvale vyřadí z provozu. Pokud by vůz prošel GO, stal by se tak nejspíše zcela posledním vozidlem v České republice, který by takovýto druh renovace podstoupil.